Opvoedingsproject
Mariagaard is een school die ontstaan is uit de congregatie van de Zusters van Liefde van Jezus en Maria van Gent. Ons opvoedingsproject is gebaseerd op zeven ankerpunten. Die zeven waarden van waaruit wij ons onderwijs organiseren zijn: gastvrijheid, solidariteit, evenwaardigheid, openheid, innovatie, soberheid en kwaliteit. Die waarden worden beleefd vanuit een christelijk wereldbeeld. GastvrijheidGastvrijheid is een begrip dat twee kanten heeft: enerzijds betekent het zich openstellen voor anderen en hen zich thuis laten voelen, anderzijds betekent het dat we ook duidelijk moeten durven stellen waarvoor we staan. SolidariteitSolidariteit betekent meevoelen met wie een specifieke zorgvraag of nood heeft. Onze leerlingenbegeleiding is erop gericht om mensen te woord te staan en te proberen helpen. Het heeft geen zin te ontkennen dat er leerlingen zijn die niet direct passen in het ‘normale’ schoolleven. We kunnen daarvoor onze ogen sluiten, of we kunnen er met dikwijls eenvoudige middelen voor zorgen dat ze zich kunnen ontwikkelen. KwaliteitKwaliteit betekent in de eerste plaats dat we in datgene wat we doen, goed zijn en blijven. Het is gemakkelijk om zaken te beloven, veel moeilijker om ze waar te maken. Daarom moeten we constant proberen om ‘on top of our game’ te blijven. Recente onderwijsontwikkelingen volgen en toepassen, zonder een stevige basis uit het oog te verliezen, zijn daarvan de kenmerken. EvenwaardigheidMensen zijn niet gelijk, en het is belangrijk om dat te erkennen. Mensen zijn wel evenwaardig, dat wil zeggen dat leerlingen van aso, bso en tso bijvoorbeeld, op de voor hen gepaste manier tot hun recht moeten komen. OpenheidCommunicatie is de kern van ons opvoedingsproject. Ouders moeten bij het schoolleven betrokken worden en blijven. Leerkrachten, leerlingenbegeleiders en directie zijn beschikbaar in een sfeer van authenticiteit, respect, inlevingsvermogen en assertiviteit. SoberheidRespect voor de omgeving waarin we leven, respect voor materiaal en vermijden van misbruik en verspilling, maar ook respect voor stilte en voor de kern van de dingen zijn hier de basisprincipes. Middelen zijn beperkt, daarom moeten we er spaarzaam mee omgaan en moeten ze verstandig worden ingezet: geen luxe, wel functionaliteit. InnovatieHet grootste gevaar van succes in een organisatie is zelfgenoegzaamheid. De wereld evolueert, de verlangens en eisen van de mensen, en de ontwikkelingen op het vlak van onderwijs, staan niet stil. Vernieuwingen opvolgen en introduceren, maar toch vasthouden aan wat goed is, het kind niet met het badwater weggooien, is hier noodzakelijk: permanente evolutie, geen revolutie. |