Een dag op internaat
​Hieronder vind je het dagverloop.
Op maandagochtend kan je op internaat terecht vanaf 8.00 u. Vrijdag kan je na de lessen naar huis.
​
Een dag op internaat:
eerste graad
​07.15 uur – 07.45 uur: Tijd om op te staan
07.45 – 08.15: Ontbijt
08.35 – 15.25: School
15.25 – 15.45: vieruurtje
15.45 – 16.15: Kamermoment
16.15 – 16.45: Ontspanning
16.45 – 18.00: Studie
18.00 – 18.45: avondmaal
18.45 – 19.45: ontspanning
19.45 – 21.15: Kamermoment of leefruimte / donderdag = kamerpoets
21.15: Tijd om te gaan slapen
21.30: Lichten uit
Een dag op internaat:
Tweede en derde graad
07.15 uur – 07.45 uur: Tijd om op te staan
07.45 – 08.15: Ontbijt
08.35 – 16.15: School
16.15: Vieruurtje
16.45 – 18.10: Studie kamer / stille studie
18.10 – 18.50: Avondmaal
18.50 – 19.45: Ontspanning
19.45 – 21.00: Studie kamer / donderdag = kamerpoets
21.00 – 22.00: Kamermoment
22.00: Tweede graad gaat slapen
22.15: Derde graad gaat slapen
Woensdagen op internaat:
12.05 – 13.15: Middagmaal
13.15 – 16.15: Activiteit
16.15 – 16.45: Vieruurtje
16.45 – 18.00: Studie
18.00 - …: Avondroutine
Activiteiten:
Op woensdagmiddag organiseert het internaat een activiteit. Het aanbod varieert tussen spel, sport en crea. Één maal per maand organiseert het internaat een activiteit buiten het domein.
Het internaat speelt daarnaast in op diverse thema’s die vaak seizoensgebonden zijn.
-----
Jumpsky
Zwemmen
Bowlen
Schaatsen
Waterpark
Pretpark
Uitstap Gent
Halloweentocht
Fuif carnaval
Warmste week
Sinterklaas op bezoek
Ontspanning op internaat:
Op dagelijkse basis wordt er ontspanning aangeboden. Het internaat beschikt over een sportzaal, biljartruimte, fitnessruimte, Tv-ruimte en een groot grasplein.
Internen vullen hun ontspanning in naar eigen keuze.
Studie op het internaat:
Eerste graad
​
De leerlingen van de eerste graad studeren individueel op de kamer. De opvoeder gaat persoonlijk langs op de kamer zonder dat andere leerlingen daardoor afgeleid worden.
Opvoeders volgen strikt de resultaten van de internen op en spreken hen erop aan als deze minder goed zijn.
Taken en toetsen die dienen gemaakt te worden, worden opgevolgd.
We verwachten dat leerlingen schriftelijke studiebewijzen kan tonen wanneer de studie afloopt. Dit wordt dagelijks gecontroleerd door de opvoeder.
​
Door het één op één moment kan er ook een babbel zijn met de leerling die er nood aan heeft en mogelijks niets te maken heeft met het schoolwerk.
​
Een leerling die studeert op de eigen kamer, heeft steeds het nodige materiaal nodig in functie van de studie.
Tweede / derde graad
Plannings- en organisatiehulp: Internen leren effectief plannen en hun tijd goed te beheren. Dit kan gaan over het opstellen van een studierooster, prioriteiten stellen en het vermijden van uitstelgedrag.
Motivatie en zelfvertrouwen: We kunnen de internen helpen hun motivatie en zelfvertrouwen te vergroten door hen te ondersteunen bij het stellen van haalbare doelen en het ontwikkelen van een positieve leerhouding.
Mentale en emotionele ondersteuning: Studiebegeleiding kan ook inhouden dat internen worden geholpen met stressmanagement, het omgaan met faalangst en het in balans houden van studie en ontspanning.
Het verzamelen van data:
Om effectief te achterhalen wat de internen verwachten van de studiebegeleiding en hoe ze deze ervaren, gaan we van kamer tot kamer om de mogelijkheden van de studiebegeleiding voor te stellen en hen te bevragen wat hun verwachtingen zijn. Aan de hand hiervan stellen we per intern een aangepaste aanpak voor.
Op regelmatige basis wordt een verslag van de studiebegeleiding bijhouden in Smartschool, per intern bij de rubriek internaat/studieopvolging.
Stille studie
Naast de één-op-één begeleiding op de kamer start vanaf oktober ook een ‘stille studie’. Hierbij kunnen internen op vrijwillige basis aansluiten. Op het ogenblik dat we bij internen mindere resultaten waarnemen zullen ze gemotiveerd worden om voor deze vakken naar de ‘stille studie’ te komen en studiebewijzen aan de opvoeder te tonen bij het einde van de studie.
Visie internaat:
Wij streven ernaar een warme en gastvrije plek te zijn, waar elke leerling zich gezien en gehoord voelt. We staan dicht bij onze internen en bieden hen de nodige aandacht en begeleiding die ze verdienen. Onze opvoeders zorgen voor een veilige en vertrouwelijke omgeving, waarin respect en toegankelijkheid centraal staan.
​
Door een vertrouwensband op te bouwen, creëren we een open sfeer waarin internen zich vrij voelen om vragen te stellen en hun gedachten te delen. We stimuleren een positieve houding en werken aan de ontwikkeling van attitudes die bijdragen aan hun persoonlijke groei.
​
Ons internaat biedt per graad een doordachte balans tussen studie en ontspanning, zodat leerlingen niet alleen hun academische vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun sociale en emotionele intelligentie versterken. Samenwerking en respect voor elkaar staan centraal in onze activiteiten, van gemeenschappelijke maaltijden tot ontspanningsmomenten.
​
Ons doel is om elke interne te begeleiden naar zelfstandigheid, waarbij ze leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen keuzes en handelingen.